Mental Images of Sound

In deze lezing/ontmoeting, gevolgd door een performance, zal Charo Calvo het hebben over de relatie tussen beeld en geluid. Een complexe en fascinerende relatie die zich niet beperkt tot audiovisuele media, maar ook in het dagelijks leven tot uiting komt. Vertrekkend vanuit het biologische luisteren gaan we over tot de mogelijkheden van het elektrische, versterkte luisteren, dat deel uitmaakt van ons dagelijks leven en onze perceptie van de wereld heeft veranderd. Geluiden creëren mentale beelden in onze hersenen, we zien beelden achter onze ogen wanneer we luisteren. Dit aangeboren vermogen kunnen we verder ontwikkelen door oefening, en door te leren om op een creatieve, actieve, poëtische, muzikale manier te luisteren. 

Binnen de audiovisuele kunsten wordt verwacht dat men zorgvuldig leert luisteren, aangezien geluid als creatief materiaal wordt gebruikt. Op dit moment hebben we door de technologische evolutie toegang tot een enorme verscheidenheid aan geluiden, via opnames of instrumentale producties, maar ook steeds meer via bibliotheken of alles wat aanwezig is – en steeds verder groeit – in de digitale cloud.

Het maken en vinden van geluiden voor film, radio of dans vereist dan wel geen enorme budgetten meer, maar vraagt wel van geluidsontwerpers dat hun verbeeldingskracht en creativiteit uitgedaagd worden om origineel te blijven. 

Een geluid is vaak moeilijk te beschrijven met één woord, zelfs met vele woorden. Er bestaan veel meer geluiden dan woorden om deze te benoemen. Bovendien verandert een geluid doorheen de tijd en verandert het mentale beeld ervan in relatie tot een ander geluid. Tijdens deze lezing/ontmoeting gaan we samen op zoek naar nieuwe geluiden die tot ons spreken, ons raken en ons stimuleren; geluiden die we niet zomaar via zoekmachines kunnen vinden.

 

***

 

Charo Calvo is een Spaanse elektroakoestische componist, geluidsontwerper en docente, woonachtig in België. Na als danseres te hebben opgetreden bij het invloedrijke Belgische dansgezelschap Ultima Vez, begon ze in 1992 haar studie elektroakoestische compositie bij Annette Vande Gorne aan het Conservatorium van Brussel (nu ARTS2 Mons) en studeerde ze af als Master in Muziek in 1999. Vanaf 1992 wordt haar werk als componist ontwikkeld via verschillende media, op grote schaal verspreid over internationale podia en festivals, dansvoorstellingen, theater, film en radio. Ze heeft verschillende belangrijke prijzen ontvangen, zoals Palma Ars Acustica 2014 EBU, Phonurgia Nova Awards Paris 2017 en 2023, Prix Marulic 2018 Kroatië, Grand Prix Nova Boekarest 2019, Grand Prix Nova Binaural Category 2023, en stond op de shortlist voor Prix Europa Berlijn, Hearsay Prize Ierland, UK Drama.