EXPO
27.1 ➤ 31.1, 12:00 ➤ 19:00
01.2, 12:00 ➤ 16:00
Hoe kan een zichtbaar object zich verhouden tot het enorme onzichtbare spectrum?
Overal en op elk moment gaan elektromagnetische golven door de lucht gaan (verre bliksemflitsen, imploderende sterren, communicatiemiddelen van onderzeeërs, vliegtuigen, auto’s, wifi thuis, mobiele telefoons, enz.).
In deze installatie worden elektromagnetische golven die in de lucht aanwezig zijn opgevangen door een antenne en omgezet in kleine elektromagneten die de snaren van een vleugelpiano laten trillen en zingen.
Door de piano op zijn kant te plaatsen, verliest het mechanisme van de toetsen en hamers, dat gebaseerd is op zwaartekracht, zijn functie. Hier geven de antenne en spoelen, die de pianosnaren honderden keren per seconde elektromagnetisch duwen en trekken, de piano een nieuwe functie. De resulterende geluiden, zoals harmonische glissandi, zijn onbereikbaar op een normale piano. De dynamiek, het ritme en de polyfonie worden in dit geval bepaald door de elektromagnetische golven die in de ether aanwezig zijn. Via Software Defined Radio wordt de antenne afgestemd op 32 interessante frequenties van het elektromagnetische spectrum, die via spoelen met koperen wikkelingen weer worden omgezet in elektromagnetische trillingen.
Dit werk is geïnspireerd door de duizenden en duizenden golven die door elk punt in de ruimte waar u zich nu bevindt gaan, en ten tweede door de piano als belangrijk instrument in de serieuze muziek. Nadat hij de blikseminslagen hoorbaar werd terwijl hij naar klassieke muziek op de radio luisterde, raakte Floris Vanhoof geïnteresseerd in de alomtegenwoordigheid van elektromagnetische golven. Die golven zijn er altijd, ze gaan voortdurend door de lucht, muren, ons lichaam,… als een andere dimensie.
In een tijd waarin alles draadloos verbonden is, nodigt deze installatie je uit om even stil te staan en te luisteren naar hoe een mechanisch instrument aan het einde van het informatietijdperk kan klinken.
Antenna is een coproductie van KIKK, STUK, CCHA, KU Leuven en Overtoon. Dieter Verbruggen, doctoraatsonderzoeker aan de KU Leuven, hielp met de programmering van de softwaregedefinieerde radio. Kris Delacourt hielp met het houtwerk en de initiële signaalroutering. Dr. Andrew McPherson, professor aan de Queen Mary University of London hielp met op maat gemaakte elektromagneten.
***
Floris Vanhoof is geïnteresseerd in de hybride vorm van muziek, kunst en cinema en combineert zelfgemaakte elektronische circuits en vergeten projectietechnologieën voor installaties, expanded cinema performances en muziekuitgaven. Door het ene medium naar het andere te vertalen, onderzoekt hij hoe onze perceptie opereert, en welke nieuwe perspectieven ontstaan. Projecties met 16mm-film en klanken uit een modulaire synthesizer staan centraal in zijn werk.
Vanuit dit modulaire muziekinstrument, waarbij kabeltjes elektronische klankmodules met elkaar verbinden, groeide de overtuiging dat alle mogelijke instrumenten en ideeën op elkaar aangesloten kunnen worden. Hij maakt eigen vertalingen van geluid naar beeld en omgekeerd, door het ene medium aan te sluiten op een ander -niet altijd compatibel- medium. Hij maakt zijn instrumenten en installaties zelf, als laboratoriummodellen om het grensgebied tussen beeld, licht en klank te verkennen en kiest doelbewust voor analoge technologie vanwege de grotere inzichtelijkheid van het werkproces en het rijke dynamische bereik. Los van nostalgie wil hij, met wat vroeger als hightech werd beschouwd, onze kijkpatronen in vraag stellen.