Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken

CONCERTEN – Elena Dunkelman & David Baltuch – Lynn Cassiers – Samuel Ber & Todd Neufeld

20:00 – Stemmen en Stenen

Elena Dunkelman (zang) en David Baltuch (piano) zetten het in 2019 met Stephan Dunkelman en Sofia Falkovitch gestarte project “Stemmen en Stenen” (Des Voix et des Pierres) rond Joodse muziek voort. Het doel was, en is nog steeds, om Joodse muziek, zowel vocaal als instrumentaal, te herontdekken in het licht van een nieuw perspectief. Liederen in het Jiddisch, Ladino en Hebreeuws van Maurice Ravel of David Baltuch, maar ook bewerkingen van populaire liederen of momenten van improvisatie, worden geritmeerd door de elektroakoestische muziek van Stephan Dunkelman, die geluiden van elders in de concertzaal introduceert. Deze mix van muziek en technologie opent onze oren voor een nieuwe klankwereld.

21:15 – Concert door Lynn Cassiers (stem en electronics)

Nacht Slakje is de noemer waaronder Belgische zangeres en klank kunstenares Lynn Cassiers haar geïmproviseerde solo performances bundelt. Gebruik makend van de traditionele tafel met elektronica, objecten, keyboard en stem, bouwt ze haar unieke wereld op waar improvisatie centraal staat. Een paar thema’s en stukjes tekst worden echter niet uit de weg gegaan en kunnen al dan niet dienen als oriëntatie in Lynn’s avontuurlijke klankenbos. Lynn Cassiers, gevestigd te Brussel, is een zangeres en klankkunstenares die sinds 2004 actief is in de hedendaagse jazz en improv scene. Ze wordt gelauwerd voor haar unieke aanpak waarbij ze stem moeiteloos mixt met subtiele elektronica in contexten waar improvisatie een centrale rol speelt.

22:00 – Concert: Samuel Ber (drum) & Todd Neufeld (elektrische gitaar)

Heeft geluid oren?

Hoe sla je een geluidsmachine aan en laat je deze verder weerklinken nadat je er op hebt geslagen? Wat betekent het om te blijven luisteren naar dit geluid, dat nu een eigen leven leidt?

Deze samenwerking tussen gitaar en drum ontstond in New York City, vanuit een ontmoeting rond diep gedeelde waarden – muziek als schilderij van asymmetrische vormen, muziek als een fysieke handeling die de tijd onthult en creëert tegelijkertijd, en het voorbijgaan aan en duiken in de intentionaliteit. Het gelijktijdig kunnen balanceren en loslaten voelde onmiddellijk aan als…juist. Na een periode van afstand en verandering richt het duo zich nu op resonantie als dynamiek, maar ook op de gelijktijdigheid of superpositie van twee dingen of één ding tegelijkertijd. En bovendien, op het spelen met het gebruikelijke onderscheid en de klassieke hiërarchieën tussen ritme en melodie.