~ max. 15 p.
Tijdens deze masterclass “Sound of Disbelief” analyseren deelnemers de soundtrack van Mountain of Disbelief, een film die noch geheel figuratief noch geheel abstract is, eerder poëtisch. De soundtrack wordt onderzocht als compositie, in relatie tot het beeld en de impact ervan op de verbeelding van de kijker.
De kortfilm (18’) zal samen meermaals bekeken en geanalyseerd worden, terwijl er in groep uitwisselingen kunnen plaatsvinden rond de persoonlijke ervaringen, de analyse van de soundtrack, mogelijke meningsverschillen,… Aan het einde van de masterclass kan de film bekeken worden vanuit een perceptie die verrijkt is door de individuele ervaring van elke deelnemer.
De masterclass staat open voor iedereen die nieuwsgierig is naar de expressieve mogelijkheden van geluid, maar ook voor studenten compositie of mensen met een kunstenaarspraktijk (installatie, tentoonstelling, performance, radio, tekst,…) die de relatie tussen narratieve/dramatische elementen en de geluids-/muzikale aspecten verder willen verdiepen.
***
Dimitri Coppe componeert akoesmatische muziek. Hij werkt veel met improvisatie en in relatie tot dans, film en radio. Zijn concerten en performances zijn veelal gebaseerd op spatialisatie. Bewegingen via touchpads sturen deze immersie, die niet puur auditief blijft, en spreken het meest primitieve in het publiek aan, het atavistische dat aan de basis ligt van muziek. Hij maakt geen platen en geeft dan ook de voorkeur aan het concert; de ontmoeting met het publiek, collectief luisteren, live performances en in-situ installaties die spelen met akoestische complexiteit. Een benadering van geluid die speelt met de ambiguïteit van bronnen, geluiden, bewegingen, intenties en de perceptie zelf, ook bij zijn filmcomposities.