Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek

Tectonique Chthonienne

De Chtonische mythologie verwijst naar een onderaardse wereld waarbinnen de primordiale scheppende krachten actief zijn die de aardse wereld vormgeven. Plaattektoniek kan worden gezien als een tastbare uitdrukking van deze activiteit. Het vormt landschappen, doet eilanden ontstaan en herverdeelt de geografie van de continenten. Deze activiteit, die bijna onzichtbaar is voor het blote oog, manifesteert zich via infrasone geluiden, bijna onhoorbaar, behalve tijdens aardbevingen als gevolg van intense activiteit.

Het resulterende geluidslandschap kan worden gekarakteriseerd door een kraken, scheuren, trillen, grommen en zoemen. Het is dit lexicale veld dat Guillaume CAZALET verder wil verkennen, na eerder werk dat werd uitgebracht op het Homo Sensibilis Sounds label, zowel solowerk (CZLT) als in bandcontext (o.a. Neptunian Maximalism). Zijn instrumentarium wordt ontleend aan genres zoals extreme metal, met meerdere versterkers, een elektrische gitaar en veel distortion/fuzz. 

Versterking op hoog niveau is een essentieel deel van dit project, omdat het het rijk van de infrabassen onthult, enkel voelbaar door de vibratie van materie. CAZALET hanteert een fysieke benadering van geluid, resoluut experimenteel, een subtiele manipulatie van harmonie, ruimte en tijd. Zoals gewoonlijk vinden kunst, spiritualiteit en wetenschap in zijn werk een evenwicht, en wordt een krachtige esthetische ervaring opgewekt die in staat is onze gevoeligheid te verhogen rond zaken die aan dit werk ten grondslag liggen, en dan vooral: onze relatie met het begrip natuur.

Symbolisch gezien biedt dit project een gelegenheid om na te denken over het onzichtbare mechanisme van onze planeet –  of om deze via onze verbeelding te contempleren – en om de impact van het Antropoceen, dat onze geologische laag aantast en het evenwicht van ons ecosysteem verstoort, kritisch te benaderen. Geïnspireerd door de ecologische filosofie van Bruno Latour tot Vinciane Despret, wil Guillaume CAZALET ook een boodschap overbrengen: “De moderniteit – onze opvattingen over de vermenselijking van de natuur – is voorbij. De nieuwe ecologische klasse is in opmars. Als artiest is het mijn missie om jullie gevoeligheid op te wekken en jullie hart op te voeden tot een verwezenlijking van deze revolutie”.

 

°°°

Guillaume Cazalet (CZLT) werd geboren in 1988 in Nîmes, Frankrijk, en groeide op tussen de Camargue en de Cevennen. Hij woont en werkt inmiddels in Brussel als muzikant, componist, producer en eigenaar van het label Homo Sensibilis Sounds, waarvoor hij naast zijn werk als grafisch ontwerper en schilder/tekenaar ook de visuele identiteit ontwerpt. Onder zijn actieve projecten behoren Neptunian Maximalism (NNMM); Czlt; Ôros Kaù; Sol Kia; Zaäar; Jenny Torse; Aksu, en daarvoor was hij actief met projecten Lab’OMFI, Siamese Queens, Bonepipe, Vorax Virosus.

Andrés Navarro Garcia (La Unión-Spanje, 1992) is een percussionist wiens werk zich richt op experimentele muziek. Hij combineert zijn werk als solist met dat van verschillende ensembles. Momenteel ontwikkelt hij het grootste deel van zijn artistieke activiteiten in België, waar hij sinds 2017 woont en waar hij zijn masteropleiding percussie volgde aan de KASK Hogeschool voor de Kunsten & Conservatorium (Gent) bij professoren Wim Konink en Gert D’Haese. Als muzikant streeft Andrés ernaar om zijn esthetische universum dichter bij een divers publiek te brengen, en werkt hij op het gebied van compositie, onderzoek, onderwijs en improvisatie.